Alla inlägg under oktober 2010

Av 4real - 16 oktober 2010 17:06

Mitt lilla troll har varit med om sin allra första olycka! Efter omständigheter mår lillen bra och vad vi vet har han inte fått men för livet! Olyckan var framme igår eftermiddag efter att jag hade lämnat barnen ensamma en kortare stund. Vad var det som hände då? 

Jo, jag la ner Jamie på hans gigantiska lekfilt på golvet i vardagsrummet. Diesel lekte en bit därifrån med sina Byggare Bob grejer och jag satte mig vid datorn en stund... Första gången jag tittade bort mot Jamie ligger han och tuggar på sin ena hand samtidigt som han försöker få in en tuggleksak i munnen. Spännande. Jag låter honom vara. Nästa gång jag ser bort mot honom (ca 1-2 min senare) så har storebror kröpt bort till honom och pratade med honom medan Jamie skrattade. Allt verkar lugnt och jag låter dem vara. Det går ytterligare en minut, jag tittar bort och ser då hur lillebror börjar skrika, varpå jag springer bort (alla de 2 stegen) till honom lyfter upp honom och tröstar! Vad var det som hände då?

Jo, igen, då har vårt lilla troll trillat ner från mattan och slagit huvudet mot TV-bänken!   

Av 4real - 14 oktober 2010 14:09

Kan lätt säga att jag inte hade klarat mig utan dessa två böcker! De är nog de enklaste och bästa bebis-böckerna jag läst. Om du är gravid så MÅSTE du verkligen köpa dem, de är riktigt billiga och bra!   


Somna utan gråt, av Elizabeth Pantley

Växa och upptäcka världen, av Hetty van de Rijt och Frans x. Plooij


Den första handlar om hur man på bästa sätt kan hjälpa sin bebis att komma till ro både dag och natt, samt hur man avvänjer barnet från nattamning/napp etc. Boken erbjuder ett antal olika lösningar som passar vare sig man samsover eller har barn i spjälsäng, ammar eller flaskmatar. En bok för alla helt enkelt!


Den andra boken handlar om barnets 7 utvecklingssprång under det första året. Dessa utvecklingsspår kan vara lite jobbiga och besvärliga och här kan man få läsa om hur man på bästa sätt tar sig igenom dem.

Av 4real - 9 oktober 2010 17:46

Diesel följde med mig och mamma när vi skulle dekorera salen idag. Det blev jättefint tycker jag    Själva salen är så ljus och fin så det känns så bra.  Hur som helst så berättade jag för Diesel vad som kommer att ske imorgon. Lillebror ska döpas (förklarar lite hur det går till) i kyrkan och sen ska vi ha "kalaset" här visade jag. Tyckte att jag var pedagogisk när jag försökte förklara och han verkade förstå, sen kommer vi hem... Diesel springer mot sin pappa och berättar stolt:


- Pappa, pappa! Imorgon ska lilleblo doppas i kyrktornet! 


Ja...eller hur det nu var...   

Av 4real - 8 oktober 2010 20:07

Oj oj oj vad det är mycket att göra hela tiden!! Känns som om man förbereder för bröllop ju! (inte för att jag vet hur det känns, men kan tänka mig...!)

Idag har jag hållit på och vikt de här j*drans servettskjortorna *grr* det är inte få som ska vikas ju!! Är halvvägs nu.. då kan man börja räkna neråt iaf! Håller på och klipper ut höstlöv i olika färger som jag ska dekorera med oxå och så har Diesel varit duktig och plockat en hel del kastanjer. Och med "en hel del" menar jag EN HEL DEL!!   


Vi är ju inte som "alla andra" så därför kommer dopdekorationerna inte innehålla något blått alls, trots att det är en pojke som döps. Istället tyckte vi att det passade bättre med höstfärger så vi kör på gult/orange/grönt och rött, hoppas att det blir bra. Imorgon ska vi dekorera salen, hämta ballonger som vi beställt och köra dit all mat och tårtor. Dopet är klockan 10.00 så vi hinner knappast fixa det innan.. därför måste allt ske imorgon. Dessutom har vi ett kalas att hinna till klockan 15.00 *puh* Hur ska det gå?!?!?!


Nä, nu får jag sluta lata mig och börja vika igen... adios!

Av 4real - 6 oktober 2010 20:02

På söndag är det dop -Tjohooo! Hoppas att allt går bra, det är en hel del förberedelser nu innan...idag till exempel har vi träffat prästen och gått igenom Gudstjänsten och så har vi provsmakat olika tårtor  *mums*

Diesel blev riktigt förtjust i en tårta som smakar som dammsugare! Så den tar vi  


Kom att tänka på en sak som har med namn att göra! Häromdagen när min mamma var här så sa hon "Hej lillebror" till Jamie och då sa Diesel:


- Han heter Jamie!

- Jasså, sa mormor, vad heter du då?

- Diesel Alexander Beck! Känner inte du mig?!


Som vi började asgarva!!!   






Den där lilla leken "gissa ordet", gick inget vidare sist, men men, får försöka fler gånger.. Hur som helst så är det rätta ordet "smaka"    

Av 4real - 4 oktober 2010 18:14

Tänkte att det hade varit kul med en liten gissningslek här på min blogg lite då och då!   Min undebare Diesel säger ju så roliga saker så jag tänkte skriva här ett av hans ord så får ni gissa vad det är han "försöker" säga! 


Första ordet är:


Pöka


I mening: "Jag har pökat det."


Svaret kommer i samband med nästa inlägg!   

Ovido - Quiz & Flashcards