Alla inlägg den 25 oktober 2010

Av 4real - 25 oktober 2010 08:18

Tänkte skriva några tankar om ett LYXproblem som vi har här i Sverige.. Jag ÄR tacksam över att man får vara hemma med sitt barn i över 400 dagar. Det får man inte på så många andra ställen i världen. Det är oxå trevligt att det är iaf 80% som man får av sin lön, MEN systemet är riktigt fult oxå! Sädär "smygfult" skulle jag vilja kalla det! 

För att få sina 80% så måste man ta ut 7 dagar i veckan, trots att man i vanliga fall hade (som jag) jobbat endast 5 dagar i veckan för att få full lön! Varför måste jag då ta ut 7 dagar? Kan någon förklara det?! Så jädrans fult! Borde ju få 80% efter 5 dagar, eller hur? Inte fasen jobbar jag på helgen heller! Och även om jag gjorde det så gäller väl ändå en 40h-vecka, eller?? 

Och varför måste de ha dumma regler som säger att man SKA ta ut minst 5 dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 år?? Det ska väl de inte bry sig om. Det räcker väl med att man ska ha tagit ut sina dagar innan barnet fyllt 7-8 år, resten kan man väl få bestämma själv!

Och det här med de 90 lägstanivådagarna... varför har de slängt in det plötsligt oxå?! Irriterande!!

Och de stackarna som av olika skäl får bara leva på lägstanivå-summan, varför är inte den skattefri?? 180kr/dag och så skatt på det?! varför inte bara sänka summan med en gång och betala ut 140kr utan skatt till dem??  


Bara undrar... 

Ovido - Quiz & Flashcards