Alla inlägg den 7 april 2011

Av 4real - 7 april 2011 09:57

Det är så kul att se att så många läser min blogg! En hel del har frågat vad det är för schema jag kör efter nu när jag tränar och äter. Det tänkte jag berätta nu!

Läste i ngn tidning om något som hette carb cycling och tyckte att det lät vettigt. sedan dess har jag googlat lite på det och lärt mig lite mer. Jag är ingen expert men har liksom förstått vad det går ut på. Det handlar i stora drag om att både äta och träna rätt för att gå ner i vikt, speciellt bra är det för de där sista kilorna som är så svåra att bli av med. Själv har jag typ 14 sådana kilon...

Man utgår från kolhydrater (pasta, bröd, ris, potatis etc.) och vissa dagar äter man färre av dem och vissa dagar mer utav dem, allt för att få maximal förbränning. Så här ser mitt veckoschema ut:


Måndag: low carb - styrketräning

Tisdag: low carb -cardio

Onsdag: high carb -styrketräning

Torsdag: low carb -vila

Fredag: low carb -styrketräning

Lördag: high carb -cardio

Söndag: low carb -vila


Det är helt ok att fuska ngn ibland utan att ha dåligt samvete, då kolhydrats-tanken måste hållas igång (dock får den inte bli full!).  Eftersom det är så många träningspass så behöver de inte vara så långa! Exempelvis så tar mina cardiopass inte mer än 30 min och då springer jag i intervaller (mest effektivt för förbränningen och konditionen). Mina styrkepass tar ca 45 min och då för att jag försöker "köra igenom" hela kroppen nu de första 2 veckorna för att vänja musklerna vid träning. Från och med nästa vecka kommer jag att dela upp kroppen i 3 delar så att varje del får sin egen styrketräningsdag.


Här kommer lite länkar till videos om man vill lära sig lite mer:


Why Carb cycling?

How to lose 10 pound fast!


Sedan är det bara att klicka sig vidare eller googla själv om man vill.

Lycka till!




Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards